پزشكي و سلامتي پزشكي و سلامتي .

پزشكي و سلامتي

خواص ترب سفيد

 

تمام سبزيجات و صيفي جات پر از خاصيتها بي شمار و فراوان هستند كه در صورت شناخت خواص آنها مي توان از كاربرد دارويي آنها نيز بهره برد. خواص ترب سفيد نيز بسيار است كه مادر اين باره توضيح مي دهيم.

 

ترب سفيد يك گياه يك ساله است كه برگهاي پهني با جنس و طعم برگ تربچه دارد. طعم تند ترب بخاطر ماده اي به نام سينول كه در آن وجود دارد مي باشد. از نظر طب سنتي طبيعت ترب سفيد گرم و خشك است. براي آشنايي با خواص ترب سفيد تا پايان همراه ما باشيد.

 

خواص ترب سفيد: ترب سفيد اشتها را باز مي كند. از خواص ترب سفيد, تقويت دستگاه گوارش است. ترب سفيد به هضم غذا كمك مي كند. از ديگر خواص ترب سفيد كمك به دفع سنگ كليه و مجاري ادراري و مثانه است. ترب سفيد موجب فعاليت كليه و افزايش ادرار مي باشد. آب ساقه ترب سفيد در رفع برونشيت, تنگي نفس, سرفه هاي خلط دار مفيد است. از تركيب آب ترب سفيد با عسل براي درمان سياه سرفه استفاده مي شود. ترب سفيد سبب تقويت پوست و رويش موهاي سر مي شود. درمان نقرس و روماتيسم از ديگر خواص ترب سفيد است. از آب برگ ترب سفيد براي تقويت چشم استفاده مي شود. جوشانده ريشه ترب در تقويت بدن تاثير گذار است. اگر دچار سرمازدگي شده ايد, ترب را در آب بجوشانيد و اجازه دهيد تا اين جوشانده ولرم شود و بعد همان قسمتي از بدن كه سرما زده شده است را چند بار در روز در آن بگذاريد تا اين مشكل برطرف شود. براي درمان زخم هاي بدن با ترب سفيد و عسل ضماد درست كنيد و روي زخم بگذاريد. تخم ترب سفيد در مداواي بيماري كبدي مثمر ثمر است. اگر دو تا سه گرم تخم ترب سفيد استفاده كنيد فضولات كبد را دفع مي كند. پنج گرم تخم ترب سفيد را مثل تخم شربتي در شربت بريزيد و بعد از غذا ميل كنيد, اين امر موجب هضم راحت غذا و تسكين درد مفاصل و سياتيك مي شود. اگر دچار نيش زدگي عقرب و مار شديد در همان محل تخم ترب سفيد بگذاريد تا نيش را بيرون بكشد. تخم ترب سفيد قاعده آور و ادرار آور است.

و از مضرات ترب سفيد بدانيد كه استفاده و مصرف زياد اين گياه باعث پيچش دل مي شود و براي دندان و گلو مضر است.

 

 

 

خواص ترب سفيد

خواص ترب سفيد


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۶ آذر ۱۳۹۶ساعت: ۰۳:۴۹:۳۶ توسط:حميد موضوع:

گل كلم و كلم بروكلي نابودكننده سرطان

   گل كلم و كلم بروكلي نابودكننده سرطان

در مطالعه جديدي ثابت شد تركيبي در گل كلم و كلم بروكلي وجود دارد كه بدون آسيب رساندن به سلول‌هاي سالم به نابودي تومورهاي ملانوم كمك مي‌كنند.

در مطالعه جديدي ثابت شد تركيبي در گل كلم و كلم بروكلي وجود دارد كه بدون آسيب رساندن به سلول‌هاي سالم به نابودي تومورهاي ملانوم كمك مي‌كنند.دانشمندان در بررسي‌هايشان روي موش‌هاي آزمايشگاهي رشد سلول‌هاي ناسالم را در اين بيماري ۶۹ درصد مشاهده كردند.

 

آنان اميدوارند اين موفقيت به توليد داروي جديدي براي نابودي سلول‌هاي بدخيم ملانوم بدون آسيب رساندن به سلول‌هاي سالم مجاور بيانجامد.

ملانوم كه وخيم‌ترين و رايج‌ترين شكل سرطان پوست است، به علت قرار گرفتن در معرض نور خورشيد ايجاد مي‌شود.

 

هنگامي كه ملانوم زود تشخيص داده شود به آساني با جراحي قابل درمان است، اما اگر در سراسر اعضاي بدن گسترش يابد عملا غيرقابل درمان است.

همچنين شيمي درماني و داروهاي ديگر در صورت پيشرفت بيماري بي‌اثر خواهند بود و حدود سه چهارم مرگ‌وميرهاي مرتبط با پوست در اثر ملانوم  است.

گروهي از محققان به سرپرستي دانشكده پزشكي دانشگاه ايالتي پنسيلوانيا تركيبي را بر پايه  ايزوتيوسيانات‌هاي طبيعي به وجود آوردند كه به داشتن خاصيت ضدسرطاني معروف شدند. اين تركيب در خانواده كلم‌ها از جمله كلم بروكلي، گل كلم، كريپورس، جوانه‌هاي بروكسل و تربچه يافت مي‌شود.

نتايج اين مطالعه نشان داد اين تركيب پروتئين فاكتور القا شونده هيپوكسي را كه عامل رشد تومورهاي سرطاني است، مسدود مي‌كند.

يافته‌هاي حاصل از اين مطالعه در مجله اروپايي شيمي دارويي منتشر شده است.

گل كلم و كلم بروكلي نابودكننده سرطان


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲ شهريور ۱۳۹۶ساعت: ۰۱:۰۶:۴۰ توسط:حميد موضوع:

خواص بي نظير آب هويج

   خواص بي نظير آب هويج

بدون ترديد هويج در ميان محبوب‌ترين سبزيجات قرار دارد. اين سبزي ريشه‌اي را معمولا به رنگ نارنجي مي‌بينيم، اما انواع سفيد، زرد، و بنفش آن نيز وجود دارند. رنگ خاص هويج به واسطه بتا كاروتن و آلفاكاروتن شكل مي‌گيرد. همچنين، هويج حاوي لوتئين، گاما كاروتن و زيگزانتين است.هويج منبع خوبي براي موادمعدني، فيبر و ويتامين‌هاي A، B، C و K محسوب مي‌شود. مي‌توان هويج را آب گرفت، آن را به‌صورت خام مصرف كرد و يا اين سبزي را پخت، كه در هر سه حالت از فوايد آن بهره‌مند خواهيد شد.آنچه پيشنهاد مي‌شود مصرف آب‌هويج است. اين كار را به يك روتين روزانه تبديل كنيد تا بدن سپاسگزار شما باشد. در ادامه با فوايد سلامتي آب‌هويج بيشتر آشنا مي‌شويد.

 

تقويت سيستم‌ايمني

تنها با مصرف يك ليوان آب‌هويج در روز مي‌توانيد سيستم‌ايمني بدن خود را تقويت كنيد. آب‌هويج به بدن در مبارزه با آسيب راديكال‌هاي آزاد كمك مي‌كند و از آن در برابر التهاب، باكتري‌ها و ويروس‌هاي مضر محافظت مي‌كند.آب‌هويج منبع خوبي براي ويتامين‌ها و مواد معدني مانند ويتامين K، ويتامين B6، پتاسيم و فسفر است كه براي حفظ شرايط خوب مغز، استخوان‌ها و سيستم عصبي ضروري هستند.

حفظ سطوح كلسترول و قندخون

آب‌هويج سرشار از پتاسيم است و توانايي حفظ كلسترول و قندخون در سطوح مناسب را دارد. همچنين، اين نوشيدني از محتواي كالري و قند پايين سود مي‌برد.موادمعدني و ويتامين‌هاي موجود در آب‌هويج در كنار يكديگر از ابتلا به ديابت جلوگيري مي‌كنند.افزون بر اين، آب‌هويج ترشح صفرا را افزايش مي‌دهد كه به چربي‌سوزي كمك مي‌كند و از اين‌رو، در كاهش وزن نقش دارد.

پاكسازي كبد

آب‌هويج مي‌تواند به پاكسازي و سم‌زدايي كبد كمك كند. مصرف منظم آب‌هويج مي‌تواند به پاكسازي سموم از كبد كمك كند.

درخشش پوست

آب‌هويج حاوي آنتي‌اكسيدان‌ها و موادمعدني مانند پتاسيم است كه از تخريب سلولي جلوگيري مي‌كنند و از اين‌رو، پوست را سالم و جوان نگه مي‌دارند.اين موادمغذي از پوست در برابر خشكي، لكه‌ها، و زخم‌ها محافظت مي‌كند و رنگ پوست را بهبود مي‌بخشند.

تقويت استخوان‌ها

آب‌هويج منبع خوبي براي ويتامين K است كه در فرايند پروتئين‌سازي بدن نقش دارد. اين ويتامين در پيوند با كلسيم به بهبودي سريع‌تر، به ويژه در مورد شكستگي استخوان، كمك مي‌كند.

افزايش سوخت‌وساز

آب‌هويج حاوي فسفر است كه سوخت‌و‌ساز در بدن را افزايش مي‌دهد، احساس درد پس از انجام ورزش را كاهش مي‌دهد و از استفاده بهينه انرژي در بدن اطمينان حاصل مي‌كند.همچنين، آب‌هويج سرشار از ويتامين B-كمپلكس است كه به شكستن پروتئين، گلوكز و چربي كمك مي‌كند، سوخت‌وساز را افزايش مي‌دهد و در عضله‌سازي نقش دارد و بر همين اساس، به كاهش وزن كمك مي‌كند.

حفظ سلامت دهان‌و‌دندان

آب‌هويج حاوي موادمغذي‌اي است كه مي‌توانند سيستم‌ايمني را تقويت كنند و توانايي بدن براي مبارزه با باكتري‌هايي كه وارد دهان شده و روي دندان‌ها و لثه‌ها تكثير مي‌شوند را افزايش دهند.آب‌هويج خواص ضدباكتري دارد و مي‌تواند از پوسيدگي دندان جلوگيري كند. افزون بر اين، هويج مي‌تواند به پاكسازي لكه‌ها و پلاك‌ها از روي دندان‌ها كمك كند.فيبر موجود در هويج مي‌تواند به‌عنوان يك مسواك طبيعي براي دستگاه‌گوارش عمل كند.فيبر مي‌تواند باكتري‌هاي ناخواسته را از روده شما حذف كرده و گوارش بهتر مواد مغذي تقويت‌كننده سيستم ايمني را بهبود ببخشد.

پيشگيري از سرطان

برخي موادزائد كه به‌نام راديكال‌هاي آزاد شناخته مي‌شوند مي‌توانند در بدن باقي بمانند. آنها عناصري فوق‌العاده مضر براي سلول‌ها هستند.با مصرف موادغذايي سرشار از آنتي اكسيدان‌ها قادر هستيد با راديكال‌هاي آزاد مبارزه كنيد. از اين‌رو، خطر ابتلا به سرطان كاهش مي‌يابد.بنابر نتايج برخي مطالعات، هر ۱۰۰ گرم هويج داراي ۳۳‌درصد ويتامين A، ۵‌درصد ويتامين B6، و ۹‌درصد ويتامين C است، كه همگي در كنار هم با راديكال‌هاي آزاد مبارزه مي‌كنند.

بهبود سلامت قلب

براي حفظ سلامت قلب بايد سطوح استرس را كاهش دهيد، به‌طور منظم ورزش كنيد و به ميزان كافي بخوابيد. همچنين، دنبال كردن يك رژيم‌غذايي سالم و متعادل براي بهره‌مندي از اثرات مثبت اهميت دارد.هويج سرشار از فيبر غذايي و آنتي اكسيدان‌هاست و از اين‌رو، براي سلامت قلب فوق‌العاده مفيد است.افزون بر اين، هويج مي‌تواند به حفظ گردشخون مناسب و حذف پلاك از شريان‌ها كمك كند.

 

خواص بي نظير آب هويج


برچسب: آب هويج، آب، هويج،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲ شهريور ۱۳۹۶ساعت: ۰۱:۰۵:۳۹ توسط:حميد موضوع:

خواص درماني مارچوبه

مارچوبه يكي از سبزيجاتي مي باشد كه داراي خواص درماني مي باشد. 

مارچوبه يكي از منابع اسيد فوليك (ويتامين B9) در سبزيجات محسوب مي شود. اسيدفوليك يا ويتامين B9 به بدن براي تشكيل سلول هاي قرمز خون كمك مي كند.

مارچوبه يكي از سبزيجاتي است كه برداشت آن در فصل بهار بوده و از راسته ي مارچوبه، تيره ي مارچوبگان و سرده ي مارچوبه (Asparagus) است و به طور گسترده در سراسر اروپا، شمال آفريقا و غرب آسيا كشت مي شود. اين سبزي همچنين سرشار از مواد مغذي مانند پتاسيم، اسيدفوليك، ويتامين B6، تيامين و فيبر است.

 

اسيدفوليك

يكي از منابع اسيد فوليك (ويتامين  B9) در سبزيجات محسوب مي شود. اسيدفوليك يا ويتامين B9 به بدن براي تشكيل سلول هاي قرمز خون كمك مي كند. همچنين براي سوخت و ساز پروتئين، رشد سلولي، تقسيم سلولي و جلوگيري از نقايص لوله عصبي هنگام تولد ضروري است. مصرف يك دوم فنجان مارچوبه، ۱۳۲ ميكروگرم معادل ۳۳ درصد از نياز روزانه بدن، اسيدفوليك دارد.

پتاسيم و ويتامين C

منبعي غني از پتاسيم است. ۶ عدد مارچوبه حاوي تقريبا ۲۰ ميلي گرم پتاسيم بوده كه نيمي از نياز بدن به پتاسيم را تامين مي كند. پتاسيم براي كاركرد قلب، كليه، ماهيچه ها، اعصاب و دستگاه گوارش ضروري است. شاخه هاي سبز آن منبع خوبي از ويتامين C محسوب شده كه براي تشكيل بافت هاي همبندي بدن مورد نياز است.

فيبر، تيامين و ويتامين B6

مصرف ۱۵۰ گرم مارچوبه حاوي ۳ گرم فيبر، ۱۵ درصد از نياز روزانه بدن به تيامين و ۱۰ درصد از نياز روزانه بدن به ويتامين B6 است. فيبر غذايي درحركات طبيعي شكم ، كاهش سطح كلسترول خون، كاهش وزن و كاهش سطح قند خون موثر مي باشد. تيامين و ويتامين B6 در تبديل كربوهيدرات به انرژي به بدن كمك مي كند.

ساير فوايد غذايي

مارچوبه سرشار از روتين است؛ تركيبي كه به تقويت ديواره مويرگي كمك مي كند. همچنين حاوي گلوتاتيون بوده كه آنتي اكسيداني براي كمك به خنثي كردن تخريب سلولي ناشي از راديكال هاي آزاد و جلوگيري از ابتلا به سرطان است. ۱۵۰ گرم مارچوبه ۸ درصد از نياز روزانه بدن به ويتامين A را تامين مي كند. لازم به ذكر است اين ويتامين در رشد سلولي و تشكيل شبكبه چشم موثر است.

خواص درماني مارچوبه

خواص درماني مارچوبه


برچسب: مارچوبه،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲ شهريور ۱۳۹۶ساعت: ۱۲:۵۶:۲۶ توسط:حميد موضوع:

بهترين سن براي ارتودنسي دندان

به گزارش بهداشت نيوز، حوريه ميرمحمد صادقي متخصص ارتودنسي در برنامه «فراسو» شبكه راديويي سلامت با بيان اينكه ارتودنسي هم از نظر زيبايي و هم از نظر درماني اهميت دارد، اظهار كرد: با انجام ارتودنسي عملكرد فك و دندان‌ها اصلاح مي‌شود و كسي كه فك پايينش جلو است بايد ضمن ارتودنسي، اصلاح فك را هم انجام بدهد و اگر فقط ارتودنسي انجام دهد، باعث مي‌شود دندان‌ها با هم تماس درستي نداشته باشند و سرانجام پوسيدگي دندان‌ها روي دهد.

 

وي افزود: از آنجا كه جويدن خوب انجام نمي‌شود، روي گوارش فرد اثر مي‌گذارد و با هر بار جويدن، ضربه به فك مي‌خورد و روي مفصل فك پايين هم اثر مي‌گذارد.

اين متخصص ارتودنسي با اشاره به باور غلطي كه در ۳۰ سالگي بايد همه دندان‌ها را بكشيد، افزود: ما در مراقبت‌هاي بهداشت دهان و دندان پيشرفت‌هاي زيادي داشته‌ايم و با مراقبت صحيح از دندان‌ها، در قالب بهداشت و مراجعه به دندانپزشك مي‌توانيم دندان‌هايمان را در دوره سالمندي هم حفظ كنيم و از بين رفتن يك دندان طبيعي آنقدر عوارض دارد كه حتي اگر بهترين دندانپزشك يا بهترين تجهيزات و صرف هزينه سنگين، دندان را جايگزين آن كند، باز هم نمي‌تواند شبيه دندان طبيعي باشد.

وي با بيان اينكه برخي درمان‌هاي اردتودنسي، از سن افتادن دندان‌هاي شيري و بيرون آمدن دندان دائمي بايد انجام شود، ادامه داد: شايد حول و حوش چهار سالگي نياز به درمان باشد؛ بنابراين بهتر است كودك را نزد دندانپزشك ببريم تا اگر مشكلي در اين زمينه وجود دارد، برطرف شود.

ميرمحمد صادقي با تاكيد بر اينكه براي ارتودنسي محدوديت سني نداريم، گفت: حتي فرد ۷۰ ساله هم ممكن است قبل از ايمپلنت به ارتودنسي نياز داشته باشد و بهترين زمان ارتودنسي قبل از بلوغ و زماني است كه آخرين دندان‌هاي دائمي در حال رويش هستند يعني تا سن ۱۵،۱۶ سالگي.

وي  بيان كرد: اگر فرد نزد متخصص برود و كار‌ها درست انجام شود و بهداشت را نيز رعايت كند، امكان پوسيدگي دندان وجود ندارد. اين افراد بايد بيشتر به بهداشت دهان و دندان توجه و اطراف براكت را به درستي و بادقت تميز كنند،  لكه‌هاي سفيد و قهوه‌اي رنگ اطراف براكت نشان‌دهنده رعايت نكردن بهداشت است. اين متخصص ارتودنسي تنها راه رديف كردن دندان‌ها را ارتودنسي دانست و افزود: گاهي اوقات براي تغيير ظاهر دندان مي‌توان با دادن تراش به دندان و قرار دادن موادي خاص روي آن، به اين هدف رسيد؛ اما اين كار در شرايط خاص انجام مي‌شود، يا شايد بيمار ارتودنسي را نمي‌پسندد. برخي دندانپزشكان با وجود اختلافات بيشتر هم اين روش را انتخاب مي‌كنند كه البته اين روش، مضراتي هم دارد. وي در مورد كاربرد‌هاي درماني ارتودنسي گفت: اول اين كه بايد دو فك روابط مناسبي با هم داشته باشند تا فرد بتواند خوب غذا بجود، معمولا آنچه در سنين پايين‌تر شايع‌تر است و نياز به درمان دارد، تنگي فك بالاست كه با استفاده از يك پلاك ساده در كوتاه‌مدت درمان مي‌شود و افزايش عرض فك بالا، هم فضاي كافي براي رويش دندان ايجاد مي‌كند هم رابطه دندان‌هاي فك بالا و پايين را مناسب مي‌كند.

صادقي ادامه داد: در مورد ديگري كه اهميت دارد، ممكن است فك پايين عقب‌تر باشد كه اين مورد اگر در زمان مناسب، يعني قبل از بلوغ با يك پلاك ساده يك فكي يا دو فكي درمان شود، حتما اين كه تناسب در فك ايجاد شود، وجود دارد. در اين صورت فرد از نظر عملكردي تا آخر عمر شرايط خوبي دارد و ظاهرش بهبود مي‌يابد.

وي با بيان اينكه ارتودنسي، رشد فكي را هم تحريك مي‌كند، تاكيد كرد: اين نوع درمان با نقشي كه دارد، در محدوده خاص باعث رشد فك جلو مي‌شود. البته اين مساله در شرايط خاص و بيمار خاص و با مهارت خاص امكان‌پذير است. اين متخصص ارتودنسي يادآور شد: مردم براي انجام درمان‌هاي ارتودنسي به مراكز دانشگاهي كه دانشجوي دندانپزشكي يا دستياران دندانپزشكي تربيت مي‌كنند مراجعه نمايند، چراكه فعاليت اين دانشجويان توسط اساتيد هدايت مي‌شود و كار آن‌ها مطمئن است. در غير اين صورت مي‌توانند به مطب متخصص ارتودنسي مراجعه كنند.

 

بهترين سن براي ارتودنسي دندان

بهترين سن براي ارتودنسي دندان


برچسب: ارتودنسي دندان،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲ شهريور ۱۳۹۶ساعت: ۱۲:۵۵:۴۰ توسط:حميد موضوع:

خواص درماني سبزي جعفري

جعفري داراي خواص درماني بسياري براي بيماري‌هاي مختلف از جمله بيماري‌هاي قلبي، كليوي، دستگاه گوارش و بيماري‌هاي زنانه است. اين گياه همچنين داراي خواص ضد باكتري، ضدعفونت و نيز سرشار از آنتي اكسيدان است.

مصرف روزانه يك قاشق غذاخوري خورده شده از اين گياه، ۲% از كلسيم و آهن، ۱۲٪ از ويتامين (A)، بيش از ۱۵٪ از ويتامين K و ۱۶٪ از ويتامين C مورد نياز بدن شما را تامين مي‌كند.

 

۱-تندرستي عمومي براي بدن

گياه جعفري به دليل داشتن ويتامين K براي سلامتي استخوان بسيار مفيد است، اين گياه همچنين حاوي ويتامين C است كه سيستم ايمني بدن را تقويت مي دهد.

جعفري حاوي بتا كاروتن و آنتي اكسيدان است كه در محافظت از بدن و مبارزه با پيري نقش بسيار مهمي را ايفا مي‌كند. ۲- از بين بردن سنگ كليه وپيشگيري از توليد مجدد آن در كليه

يك مجله متخصص «اورولوژي» و بيماري مجاري ادرار در تحقيقي علمي به اين نتيجه رسيده است كه خوردن برگ جعفري و ساقه‌هاي آن باعث كاهش رسوبات «اگزالات كلسيم» در كليه مي‌شود. اين مجله نوشته است آزمايش‌ها نشان مي‌دهد كه خوردن جعفري به شخ سنگ كليه در حيوانات كمك كرده است. ۳- آرامش دهنده به دردهاي مفاصل يكي ديگر از فوايد گياه جعفري دارا بودن خواص ضد عفونت است كه مصرف روزانه آن به طور طبيعي براي درد مفاصل موثر و آرامش دهنده است. ۴- درمان كم خوني يا (آنمي) از آنجا كه آن جعفري حاوي مقادير زيادي آهن است براي كساني كه از كم خوني رنج مي‌برند، بسيار مفيد است، اين افراد با مصرف روزانه جعفري مي‌توانند تا حدودي كم خوني خود را جبران كنند. ۵-جعفري ضد سرطان است مطالعات اوليه يك بحث علمي نشان داده كه جعفري داراي خواصي است كه از رشد تومور سرطان جلوگيري كرده، مانع ايجاد ورم مي‌شود. اين تحقيقات علمي كه در يك مجله متخصص علوم غذايي و فرآورده‌هاي كشاورزي كه جعفري داراي خواص ضد سرطان است. در اين تحقيقات تاكيد شده كه اين خواص به سه روش با سرطان مبارزه مي‌كند. ابتدا با خواص انتي‌آكسيدان ريشه‌هاي سرطان را نابود مي‌كند و سپس از انتشار سلول‌هاي سرطاني در بدن جلوگيري كرده و از سلول‌ محافظت مي‌كند. ۶- درمان بيماري قند (ديابت) و جلوگيري از رشد آن پژوهش‌هاي علمي نشان داده كه مصرف غذاهاي غني به مواد طبيعي معروف به « ميريسيتين» (Meresitin) مانند جعفري خطر ابتلا به ديابت نوع ۲ را به ميزان ۲۶% كاهش مي‌دهد.

جعفري يكي از بهترين منابع غذايي سرشار به مواد «ميريسيتين» است كه در هر ۱۰۰ گرم جعفري حدود ۸ ميلي گرم ميريسيتين يافت مي‌شود.

خواص درماني سبزي جعفري

خواص درماني سبزي جعفري


برچسب: سبزي جعفري،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲ شهريور ۱۳۹۶ساعت: ۱۲:۵۵:۰۱ توسط:حميد موضوع:

مكمل آهن ، ويتامين A و D نياز روزانه كودكان شيرخوار

كودكان شيرخوار دركشور ما مكمل آهن ، ويتامين A و D را بر اساس دستور عمل هاي موجود بايد بطور روزانه مصرف كنند. در مورد مكمل آهن ، بر اساس دستور عمل وزارت بهداشت ، براي كليه شيرخواراني كه با وزن طبيعي متولد مي شوند )اعم از شير مادر خوار و يا شير خشك خوار ( دادن قطره آهن از پايان ۶ ماهگي و يا همزمان با شروع تغذيه تكميلي تا پايان ۲۴ ماهگي به ميزان روزانه ۵/۱۲ ميلي گرم آهن المنتال) توصيه مي شود.

براي پيشگيري ازكمبود ويتامين A وD در كشور ما بر اساس برنامه كشوري تجويز روزانه قطره مولتي ويتامين و يا قطره A+D از روز پانزدهم پس از تولد تا حداقل ۱۲ ماهگي به ميزان روزانه ۲۵ قطره كه معادل ۱۵۰۰ واحد بين المللي ويتامين A و ۴۰۰ واحد بين المللي ويتامين D است ، بايد انجام شود. استفاده از نور مستقيم آفتاب )نه از پشت شيشه( به مدت ۱۰ دقيقه در روز نيز براي تامين ويتامينD ،بطوري كه صورت و دست و پاي كودك در معرض آفتاب قرار گيرد توصيه مي شود.

 

نحوه مصرف مكمل در كودكان نارس

درمورد مكمل آهن ، براي كليه شيرخواراني كه با وزن كمتر از ۲۵۰۰ گرم متولد مي شوند (اعم از شير مادر خوار يا شير خشك خوار) از زماني كه وزن آنها دو برابر وزن هنگام تولد مي رسد تا پايان ۲۴ ماهگي قطره آهن به ميزان روزانه ۵/۱۲ميلي گرم آهن المنتال توصيه مي شود. قطره مولتي ويتامين و يا A و D در كودكان نارس مانند كودكان طبيعي از ۱۵ روزگي بايد داده شود.

آيا مصرف مكمل در كودكان شير مادرخوار و شيرخشك خوار متفاوت است؟

تمام كودكان اعم ازاينكه با شير مادر و يا شير مصنوعي تغذيه شوند لازم است از مكمل هاي آهن ويتامين A و D و يا مولتي ويتامين استفاده كنند. بعضي از مادران فكر مي كنند كه كودكان شيرخشك خوار نيازي به مكمل ندارند. درحالي كه بايد بدانند شيرخشك هاي موجود دربازار غني شده نيست به عبارت ديگر آهن ، ويتامين A و D به آنها اضافه نشده است و مقاديري كه بر روي قوطي شيرخشك درج مي شود ، در حقيقت همان مقادير طبيعي در تركيب شيرخشك است كه نياز بدن شيرخوار را براورده نمي كند و لازم است اين ريزمغذيها بصورت مكمل و بطور روزانه به انها مطابق با پروتكل هاي وزارت بهداشت داده شود.

چه زماني جهت مصرف مكمل درطول روز براي كودك مناسب تر است؟

مكمل آهن را نبايد همزمان با وعده شير كودك به وي داد زيرا كلسيم موجود درشير ، ازجذب آهن جلوگيري مي كند. بعضي ازمادران از تيره شدن رنگ دندان شيرخوار از دادن قطره آهن به شيرخوار خودداري مي كنند. اينكار لطمه غير قابل جبراني به رشد و تكامل مغزي شيرخوار و در نتيجه كاهش ضريب هوشي وي وارد مي كند كه قابل جبران نيست.

به مادران توصيه مي شود كه قطره آهن را در يك قاشق مرباخوري ريخته و در عقب دهان كودك بريزند و سپس مقداري آب به او بدهند تا از تيره شدن رنگ دندانها جلوگيري شود. علاوه بر آن به مادر يادآوري شود كه قطره آهن موجب تغيير رنگ مدفوع كودك مي شود كه موجب نگراني نيست.

ميوه ها و آب ميوه ها بخصوص مركبات موجب افزايش جذب آهن مي شوند و مي توان قطره آهن را همراه با آنها كه متناسب با سن كودك باشد به او داد . درمورد مولتي ويتامين و يا قطره A و D پس از وعده شير و يا غذاي كمكي مشكلي ايجاد نمي كند.

چرا مادران شيرده بايد به مصرف مكمل ادامه دهند؟

در دوران شيردهي مادران براي بهبود ذخاير بدني خود بايد مكمل آهن و مولتي ويتامين مينرال را تا سه ماه پس از زايمان ادامه دهند. ذخاير آهن مادر در دوران بارداري براي تامين آهن مورد نياز جنين مصرف مي شود و خونريزي هنگام زايمان نيز به ازدست دهي آهن بدن كمك مي كند بنابراين براي تكميل ذخاير آهن بدن لازم است مادران شيرده از مكمل آهن به ميزان روزانه يك عدد قرص سولفات فرو مطابق با توصيه هاي وزارت بهداشت استفاده نمايند. مكمل هاي ويتامين مينرال كه در دوره بارداري مصرف آن توصيه مي شود نيز در دوره شيردهي تا سه ماه پس از زايمان روزانه يك عدد مطابق با دستور عمل هاي وزارت بهداشت بايد مصرف شود. مصرف اين مكمل ها علاوه بر تكميل ذخاير بدن مادر ، موجب بهبود تركيب شير مادر از لحاظ ويتامين ها و املاح معدني موردنياز شيرخوار مي شود.

مصرف مكمل هاي ويتامين و املاح پس از ۳ ماه از دوره شيردهي ضرورتي ندارد و در صورتي كه مادر از برنامه غذايي مناسبي پيروي مي كند و تمام گروههاي غذايي اصلي شامل نان و غلات، سبزي ها، ميوه ها، شير و مواد لبني و گروه گوشت و جايگزين هاي آن به مقداركافي در برنامه غذايي روزانه گنجانده مي شود ، نيازي به مصرف مكمل نيست . در دوره شيردهي نياز به كلسيم بيشتر از دوران ديگر است و مادران شيرده بايد روزانه ۳تا ۴ واحد از گروه شير و مواد لبني ) ماست وپنير( مصرف كنند.

يك واحد از گروه شير و لبنيات شامل يك ليوان شير يا يك ليوان ماست ويا ۵۰ گرم پنير ) معادل يك قوطي كبريت ( يا ۳/۴ ليوان كشك و يا۱/۵ ليوان بستني است . هم چنين يد مورد نياز بدن را بايد با مصرف نمك يددار تصفيه شده تامين نمود زيرا منابع غذايي از نظر يد فقيرند و نمي توانند يد مورد نياز بدن را تامين كنند.

مصرف مكمل هايي مانند روي و يا امگا ۳ و ساير مكمل ها دردوران شيردهي ضرورتي ندارد. و همانطور كه ذكر شد با يك برنامه غذايي درست مي توان نياز بدن به انواع ويتامين ها و املاح را تامين نمود و فقط مكمل آهن و مولتي ويتامين مينرال در ۳ ماه اول پس اززايمان توصيه مي شود.

آيا ساير مكمل ها ي موجود در بازار نيز براي شيرخوار سودمند است؟

بعضي ازمادران فكر مي كنند اگر از مكمل هاي ويتامين مينرال خارجي به شيرخوار خود بدهند، به رشد و سلامت شيرخوار كمك كرده اند . درحالي كه اين طور نيست .اين مكمل ها معمولا مطابق با استانداردهايي كه وزارت بهداشت به لحاظ ميزان ويتامين بويژه A و D املاحي مثل آهن و روي اعلام كرده است ،نيستند لذا علاوه بر اين كه خانواده ها هزينه گزافي براي خريد آنها مي پردازند ، محصولي با مقادير كم و نامناسب از ويتامين ها و املاح به كودكانشان مي دهند . درحالي كه اگر در برنامه غذايي كودك , از انواع مغزها ) بادام , فندق , پسته , گردو ( استفاده شود اين مواد مغذي سرشار از آهن , روي , منيزيوم , فسفر , پتاسيوم , تيامين , ريبوفلاوين و چربي هاي بلند زنجيره غيراشباع و امگا ۳ مي باشند .

همچنين انواع حبوبات مانند، نخود آبگوشتي، انواع لوبيا ها و عدس كه منابع غني از پروتئين، پتاسيم، آهن، اسيدفوليك، منيزيوم، مس و فيبر مي باشند نياز بدن كودك را تامين مي كنند.

اسيدهاي چرب EPA و DHA كه كمپاني ها ادعا مي كنند در محصولاتشان به كار مي برند ، در روغن زيتون و روغن آفتاب گردان وجود دارد و اگر در پخت غذاي كودكان از اين روغنها استفاده شود از بهترين و سالم ترين اسيدهاي چرب برخوردار مي شوند .

كودكان تا دو سالگي به جز قطره A و) D يا مولتي ويتامين ( و قطره يا شربت آهن به هيچ مكمل ديگري نياز ندارند . خوشبختانه شركت هاي ايراني اين فرآورده ها را با فرمول و مقدار صحيح به بازار عرضه كرده اند.

مصرف مكمل روي وامگا ۳ در دروان شيردهي ضرورتي ندارد. درصورتي كه مادر شيرده از اصول تغذيه صحيح پيروي كند و در برنامه غذايي روزانه دو اصل تنوع و تعادل را رعايت نمايد و گروههاي غذايي اصلي را به مقدار كافي مصرف كند نيازي به مصرف اين گونه مكمل ها ندارد

مكمل آهن ، ويتامين A و D نياز روزانه كودكان شيرخوار

مكمل آهن ، ويتامين A و D نياز روزانه كودكان شيرخوار


برچسب: آهن،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲ شهريور ۱۳۹۶ساعت: ۱۲:۵۲:۳۹ توسط:حميد موضوع:

كاهش مضرات استفاده از تلفن همراه

اثر سوء‌ ميدان‌هاي الكترومغناطيسي بويژه ميدان تلفن همراه به صورت فزاينده نقش تخريبي در بدن، ارگانيسم‌ها، بافت‌ها، سلول‌ها و ماكروملكول‌هاي حياتي مانندDNA، پروتئين‌ها و آنزيم‌ها دارد و بر اساس تحقيقات مشخص شده كه ميزان استفاده افراد از تلفن همراه بسيار بيشتر از تلويزيون و كامپيوتر و لپ‌ تاب مي باشد و ميزان ساعات مصرف از آن نيز به نسبت زياد مي باشد.

امروزه موبايل به دليل امكانات متعددي كه در اختيار مصرف كنندگان قرار مي دهد، ما را از خريد چندين نوع وسيله بي نياز كرده است و تنها با خريد يك تلفن همراه مي توان از خريد وسايل متعددي ماند ضبط صوت، دوربين عكاسي، دوربين فيلمبرداري و .. بي نياز شد.

 

اما استفاده كنندگان از تلفن همراه بايد بدانند كه مضرات تلفن همراه را نبايد ساده تصور كنند، بلكه بايد مضرات آن را نيز بشناسند و با استفاده صحيح و مناسب از تلفن همراه، به حفظ سلامت خود و خانواده‌شان كمك كنند.

يكي از بزرگ ترين مضرات استفاده از تلفن همراه آسيب هايي است كه بر اثر امواج با طول موج كوتاه به وجود مي آيد.

همان طور كه مي دانيد تلفن همراه، امواج با طول موج كوتاه توليد مي كند. در بسياري از موارد، امواج ساطع شده از تلفن همراه مانند امواجي است كه از ماكروويو براي پخت و گرم كردن غذا ايجاد مي شود. لذا اگر همين امواج موبايل غلظت كافي داشته باشد و قدرت آن بسيار بيشتر باشد،مي تواند بافت بدن انسان را همانند غذاي داخل ماكروويو طبخ كند!

مسموميت راديويي ناشي از تشعشات تلفن همراه

يكي ديگر از نگراني هاي استفاده زياد از تلفن همراه، مسموميت ناشي از تابش تشعشعات تلفن همراه مي باشد.

محققان معتقدند كه مصرف كنندگان تلفن همراه هرچه بيشتر با تلفن همراه صحبت كنند، بيشتر در معرض اشعه هايي مانند ماكروويو قرار مي گيرند. بنابراين ابتلا به انواع سرطان در اين افراد بيشتر مي شود.

هنگام صحبت‌كردن است و البته قرار دادن در كمر هم آسيب‌هاي جدي به انسان وارد مي‌كند. تلفن همراه در مواقع عدم استفاده بايد بيش از يك متر با كاربر فاصله داشته باشد، صحبت با تلفن همراه بايد در فضايي باز و در كمترين زمان مكالمه باشد.

استفاده از تلفن همراه در حالت اضطرار است نه به صورت مداوم. اگر كسي مي‌خواهد صحبت طولاني‌تر داشته باشد بايد از تلفن ثابت استفاده كند و در صورتي كه فرد در جايي هست كه تلفن ثابت وجود دارد بهتر است تلفن همراه خاموش شود. بهترين حالت در هنگام پياده‌روي هم گذاشتن تلفن همراه داخل كيف است.

دانشمندان مي گويند كه تشعشعات حاصل از تلفن همراه بر زنان باردار اثر كرده و ممكن است منجر به سقط جنين و يا نواقص جنيني در آنها شود. يكي از بدترين چيزها براي جنيني كه در شكم مادر است، امواج الكترومغناطيسي موبايل است. بدن جنين هنوز بافت خوب و كاملي را به خود نگرفته و بسيار حساس است. امواج موبايل منجر به كاهش عكس‌العمل مولكولي در بدن جنين مي‌شود.اين مسأله باعث ضعيف شدن سيستم‌هاي مختلف بدن مي‌شود كه شايد هنگامي كه فرزند به دنيا آمد در آن ديده نشود، ولي پس از سال‌ها بيماري‌هاي مختلفي خود را نشان دهند.

از طرف ديگر به آقايان توصيه مي شود كه تلفن همراه خود را روي كمربندشان كه در نزديكي سيستم توليدمثل آنها مي باشد قرار ندهند، زيرا اثرات سوء تلفن همراه بر اسپرم ها مشخص شده است.

برخي از دانشمندان نيز ارتباط مستقيم بين استفاده بيش از حد از تلفن همراه را با سرطان مغز كشف كرده اند.

بر اساس آمارهاي مختلف مشخص شده است كه يكي از علل اصلي تصادف در حين رانندگي، استفاده از تلفن همراه در حين رانندگي است، زيرا فرد تمركز خود را ازدست مي دهد و بعضا تصادف هاي غيرقابل جبران را ايجاد مي كند. بر اساس همين بي دقتي ها، در بسياري از كشورهاي جهان استفاده از تلفن هاي همراه حين رانندگي جريمه هاي سنگين را در پي دارد.

برخي افراد ترجيح مي دهند در حين رانندگي از هدست موبايل براي برقراري ارتباط با ديگران استفاده كنند، اما همين امر نيز به دليل كاهش تمركز راننده، عواقب بدي در پي دارد.

طبق تحقيقات مشخص شده است كه عملكرد مغز در موقع رانندگي در صورتي كه فرد با موبايل صحبت كند، حدود ۳۷ درصد كاهش پيدا مي كند كه بسيار حائز اهميت است .

بسياري از ضررهاي تلفن هاي همراه مشخص شده است، اما به دلايل مختلفي، از جمله منافع شركت هاي فروش تلفن هاي همراه و كارخانجات توليد كننده آن، گزارش هاي ضدونقيضي از آن به گوش مي رسد

● چند پيشنهاد براي كاهش خطرات تلفن همراه:

سازمان جهاني بهداشت اعلام كرده كه اشعه تلفن همراه، يك عامل سرطان زايي بالقوه است. بنابراين در مورد استفاده مداوم از اين دستگاه الكترونيكي بايد نگراني هايي وجود داشته باشد. اگرچه ضررهاي تلفن هاي همراه به عموم مردم گوشزد مي شود، اما واقعا نمي توان از آن استفاده نكرد. بنابراين مي توانيد با رعايت نكات زير ضررهاي آن را به حداقل برسانيد:

– حتي المقدور از ارسال پيامك به جاي صحبت كردن با گوشي تلفن همراه استفاده كنيد، زيرا اشعه هاي كمتري توليد كرده و كمتر آسيب مي رساند.

– در صورتي كه مي خواهيد از تلفن همراه استفاده كنيد، از دستگاههاي هندزفيري استفاده كنيد و از چسباندن مستقيم گوشي موبايل با سرخود خودداري كنيد.

– گوشي موبايل خود را در فاصله دوري از بدن خود قرار دهيد تا از تشعشات آن در امان باشيد.

– براي اينكه امواج تلفن همراه هنگامي كه آن را روي گوش‌تان قرار داده‌ايد مغز شما را نشانه نروند بايد آن را از سرتان دور كنيد. بهترين كار اين است كه به جاي قرار دادن تلفن همراه روي گوش‌تان از يك «هندزفري» يا «هدست» سيم دار استفاده كنيد. اين كار موجب مي‌شود امواج تلفن‌همراه به سمت مغز شما نيايند و فقط بتوانيد با هندزفري مكالمه خودتان را انجام دهيد.

– بهتر است موبايل در در هنگام خواب دور از محل استراحت قرارگرفته و يا بر روي شماره ثابت دايورت شود همچنين حالت آنتن دهي بالاي موبايل در محل سكونت يا محل كار و داشتن علائمي نظير سردرد، وزوز گوش، اضطراب، عدم كيفيت خواب خوب مثل بي خوابي يا كابوس، سوزش چشم، فشار خون بالاو يا حالت گُر گرفتگي،اضطراب و دلهره، تپش نامنظم قلب،استرس و پرخاشگري به احتمال زياد در معرض امواج قوي الكترومغناطيس قرار داشته وبهتر است نسبت به شناسايي و اندازه گيري ميزان شدت امواج الكترومغناطيس اقدام و در صورت وجود امواج آلوده بالا اقدام به رفع موج آلوده يا ايزوله كردن محيط خود در برابر امواج نمود

– امواج بالاي موبايل آسيب جدي به سلولهاي در حال شكل گيري و دي ان اي وارد مي نمايد بهتر است خانم هاي باردار در طول ايام بارداري موبايل را از خود دور نگه داشته خصوصا در هنگام زنگ خوردن موبايل يا برقرار شدن تماس كه بيشترين ميزان موج را دارا مي باشد موبايل در نزديكي بدن آنها نباشد و در ايام بارداري در مناطق كم موج شهري بوده و يا از لباسهاي محافظ ضد امواج براي خانم هاي باردار استفاده نمايند

– قرارگيري موبايل بر روي قلب باعث ايجاد اختلال و بي نظمي در ضربان قلب شده و در بلند مدت مي تواند اثرات مخربي بر نظم قلب به جا بگذارد بهتر است موبايل با فاصله از بدن قرار گرفته و با اعضاء اصلي بدن نظير قلب ، سر و اندام پايين تنه فاصله داشته باشد همچنين زنگ خوردن موبايل در نزديكي كارتهاي اعتباري مغناطيسي نيز مي تواند باعث اختلال در كارايي آنان گردد.

– اتصال به اينترنت موبايل ،امواج الكترومغناطيسي را چندين برابر مي كند بهتر است در موارد ضروري از اينترنت آن استفاده شده و بعد از استفاده در حالت خاموش قرارگرفته و يا بهتر است در مواقع لزوم از وايفاي موبايل بجاي اينترنت سيم كارت استفاده گردد

– جهت برقراري ارتباط موبايل در حال حركت به دليل نوسانات ميزان شدت امواج نياز به ارسال و دريافت امواج بيشتري بوده و امواج موبايل در حال حركت به ميزان چند برابر آلودگي موجي توليد نموده همچنين به دليل وجود ديواره هاي فلزي در خودرو امواج در داخل خودرو محبوث و حالت انعكاسي پيدا نموده و باعث جذب و نفوذ بيشتر امواج و آسيب به بدن مي گردند همچنين استفاده طولاني مدت موبايل در حال رانندگي مي تواند باعث بروز سردرد و سرگيجه نموده و باعث اختلال در هوشياري و واكنش سريع راننده گردد.

– بهتر است تلفن همراه را در جيب شلوارتان قرار ندهيد چون بافت‌هاي بخش پاييني بدن بيشتر از بافت‌هاي سر و صورت، اشعه‌هاي مضر تلفن همراه را جذب كرده و آسيب مي‌بينند. نتايج يك مطالعه نشان مي‌دهد مرداني كه تلفن همراه را در جيب شلوارشان قرار مي‌دهند تعداد اسپرم‌هايشان ۳۰درصد كاهش پيدا مي‌كند.

– بهترين راهكار اين است كه مدت زمان تماس و مكالمه با تلفن همراه‌تان را كاهش دهيد. مطالعات نشان مي‌دهد كه اگر شما بيش از دو دقيقه با تلفن همراه صحبت كنيد، امواج مغزي شما تحت تاثير امواج تلفن همراه قرار مي‌گيرد.

– حدود ۶۵ درصد از بزرگسالان گوشي‌هاي تلفن همراه خود را نيز همراه با خود به بستر مي‌برند كه اين كار از نظر بهداشتي و حفظ سلامت زيانبار است.

– در حالت آنتن دهي بالاي موبايل در محل سكونت يا محل كار و داشتن علائمي نظير سردرد، وزوز گوش، اضطراب، عدم كيفيت خواب خوب مثل بي خوابي يا كابوس، سوزش چشم ، فشار خون بالا و يا حالت گر گرفتگي، اضطراب و دلهره، تپش نامنظم قلب، استرس و پرخاشگري به احتمال زياد در معرض امواج قوي الكترومغناطيس قرار داريد.

– موارد بسيار زيادي از انفجار خودروهاي در حال سوختگيري، به دليل استفاده از موبايل در جايگاه سوخت بوده كه پرتوها با ايجاد جرقه در محل بخارهاي بنزين، باعث انفجار و شعله وري محل گرديدند. پس هنگام استفاده از پمپ بنزين، استفاده از موبايل را فراموش كنيد.

كاهش مضرات استفاده از تلفن همراه

كاهش مضرات استفاده از تلفن همراه


برچسب: كاهش مضرات استفاده از تلفن همراه،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲ شهريور ۱۳۹۶ساعت: ۱۲:۵۱:۵۳ توسط:حميد موضوع: