پزشكي و سلامتي پزشكي و سلامتي .

پزشكي و سلامتي

بهترين سن براي ارتودنسي دندان

به گزارش بهداشت نيوز، حوريه ميرمحمد صادقي متخصص ارتودنسي در برنامه «فراسو» شبكه راديويي سلامت با بيان اينكه ارتودنسي هم از نظر زيبايي و هم از نظر درماني اهميت دارد، اظهار كرد: با انجام ارتودنسي عملكرد فك و دندان‌ها اصلاح مي‌شود و كسي كه فك پايينش جلو است بايد ضمن ارتودنسي، اصلاح فك را هم انجام بدهد و اگر فقط ارتودنسي انجام دهد، باعث مي‌شود دندان‌ها با هم تماس درستي نداشته باشند و سرانجام پوسيدگي دندان‌ها روي دهد.

 

وي افزود: از آنجا كه جويدن خوب انجام نمي‌شود، روي گوارش فرد اثر مي‌گذارد و با هر بار جويدن، ضربه به فك مي‌خورد و روي مفصل فك پايين هم اثر مي‌گذارد.

اين متخصص ارتودنسي با اشاره به باور غلطي كه در ۳۰ سالگي بايد همه دندان‌ها را بكشيد، افزود: ما در مراقبت‌هاي بهداشت دهان و دندان پيشرفت‌هاي زيادي داشته‌ايم و با مراقبت صحيح از دندان‌ها، در قالب بهداشت و مراجعه به دندانپزشك مي‌توانيم دندان‌هايمان را در دوره سالمندي هم حفظ كنيم و از بين رفتن يك دندان طبيعي آنقدر عوارض دارد كه حتي اگر بهترين دندانپزشك يا بهترين تجهيزات و صرف هزينه سنگين، دندان را جايگزين آن كند، باز هم نمي‌تواند شبيه دندان طبيعي باشد.

وي با بيان اينكه برخي درمان‌هاي اردتودنسي، از سن افتادن دندان‌هاي شيري و بيرون آمدن دندان دائمي بايد انجام شود، ادامه داد: شايد حول و حوش چهار سالگي نياز به درمان باشد؛ بنابراين بهتر است كودك را نزد دندانپزشك ببريم تا اگر مشكلي در اين زمينه وجود دارد، برطرف شود.

ميرمحمد صادقي با تاكيد بر اينكه براي ارتودنسي محدوديت سني نداريم، گفت: حتي فرد ۷۰ ساله هم ممكن است قبل از ايمپلنت به ارتودنسي نياز داشته باشد و بهترين زمان ارتودنسي قبل از بلوغ و زماني است كه آخرين دندان‌هاي دائمي در حال رويش هستند يعني تا سن ۱۵،۱۶ سالگي.

وي  بيان كرد: اگر فرد نزد متخصص برود و كار‌ها درست انجام شود و بهداشت را نيز رعايت كند، امكان پوسيدگي دندان وجود ندارد. اين افراد بايد بيشتر به بهداشت دهان و دندان توجه و اطراف براكت را به درستي و بادقت تميز كنند،  لكه‌هاي سفيد و قهوه‌اي رنگ اطراف براكت نشان‌دهنده رعايت نكردن بهداشت است. اين متخصص ارتودنسي تنها راه رديف كردن دندان‌ها را ارتودنسي دانست و افزود: گاهي اوقات براي تغيير ظاهر دندان مي‌توان با دادن تراش به دندان و قرار دادن موادي خاص روي آن، به اين هدف رسيد؛ اما اين كار در شرايط خاص انجام مي‌شود، يا شايد بيمار ارتودنسي را نمي‌پسندد. برخي دندانپزشكان با وجود اختلافات بيشتر هم اين روش را انتخاب مي‌كنند كه البته اين روش، مضراتي هم دارد. وي در مورد كاربرد‌هاي درماني ارتودنسي گفت: اول اين كه بايد دو فك روابط مناسبي با هم داشته باشند تا فرد بتواند خوب غذا بجود، معمولا آنچه در سنين پايين‌تر شايع‌تر است و نياز به درمان دارد، تنگي فك بالاست كه با استفاده از يك پلاك ساده در كوتاه‌مدت درمان مي‌شود و افزايش عرض فك بالا، هم فضاي كافي براي رويش دندان ايجاد مي‌كند هم رابطه دندان‌هاي فك بالا و پايين را مناسب مي‌كند.

صادقي ادامه داد: در مورد ديگري كه اهميت دارد، ممكن است فك پايين عقب‌تر باشد كه اين مورد اگر در زمان مناسب، يعني قبل از بلوغ با يك پلاك ساده يك فكي يا دو فكي درمان شود، حتما اين كه تناسب در فك ايجاد شود، وجود دارد. در اين صورت فرد از نظر عملكردي تا آخر عمر شرايط خوبي دارد و ظاهرش بهبود مي‌يابد.

وي با بيان اينكه ارتودنسي، رشد فكي را هم تحريك مي‌كند، تاكيد كرد: اين نوع درمان با نقشي كه دارد، در محدوده خاص باعث رشد فك جلو مي‌شود. البته اين مساله در شرايط خاص و بيمار خاص و با مهارت خاص امكان‌پذير است. اين متخصص ارتودنسي يادآور شد: مردم براي انجام درمان‌هاي ارتودنسي به مراكز دانشگاهي كه دانشجوي دندانپزشكي يا دستياران دندانپزشكي تربيت مي‌كنند مراجعه نمايند، چراكه فعاليت اين دانشجويان توسط اساتيد هدايت مي‌شود و كار آن‌ها مطمئن است. در غير اين صورت مي‌توانند به مطب متخصص ارتودنسي مراجعه كنند.

 

بهترين سن براي ارتودنسي دندان

بهترين سن براي ارتودنسي دندان


برچسب: ارتودنسي دندان،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲ شهريور ۱۳۹۶ساعت: ۱۲:۵۵:۴۰ توسط:حميد موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :