پزشكي و سلامتي پزشكي و سلامتي .

پزشكي و سلامتي

كاهش مضرات استفاده از تلفن همراه

اثر سوء‌ ميدان‌هاي الكترومغناطيسي بويژه ميدان تلفن همراه به صورت فزاينده نقش تخريبي در بدن، ارگانيسم‌ها، بافت‌ها، سلول‌ها و ماكروملكول‌هاي حياتي مانندDNA، پروتئين‌ها و آنزيم‌ها دارد و بر اساس تحقيقات مشخص شده كه ميزان استفاده افراد از تلفن همراه بسيار بيشتر از تلويزيون و كامپيوتر و لپ‌ تاب مي باشد و ميزان ساعات مصرف از آن نيز به نسبت زياد مي باشد.

امروزه موبايل به دليل امكانات متعددي كه در اختيار مصرف كنندگان قرار مي دهد، ما را از خريد چندين نوع وسيله بي نياز كرده است و تنها با خريد يك تلفن همراه مي توان از خريد وسايل متعددي ماند ضبط صوت، دوربين عكاسي، دوربين فيلمبرداري و .. بي نياز شد.

 

اما استفاده كنندگان از تلفن همراه بايد بدانند كه مضرات تلفن همراه را نبايد ساده تصور كنند، بلكه بايد مضرات آن را نيز بشناسند و با استفاده صحيح و مناسب از تلفن همراه، به حفظ سلامت خود و خانواده‌شان كمك كنند.

يكي از بزرگ ترين مضرات استفاده از تلفن همراه آسيب هايي است كه بر اثر امواج با طول موج كوتاه به وجود مي آيد.

همان طور كه مي دانيد تلفن همراه، امواج با طول موج كوتاه توليد مي كند. در بسياري از موارد، امواج ساطع شده از تلفن همراه مانند امواجي است كه از ماكروويو براي پخت و گرم كردن غذا ايجاد مي شود. لذا اگر همين امواج موبايل غلظت كافي داشته باشد و قدرت آن بسيار بيشتر باشد،مي تواند بافت بدن انسان را همانند غذاي داخل ماكروويو طبخ كند!

مسموميت راديويي ناشي از تشعشات تلفن همراه

يكي ديگر از نگراني هاي استفاده زياد از تلفن همراه، مسموميت ناشي از تابش تشعشعات تلفن همراه مي باشد.

محققان معتقدند كه مصرف كنندگان تلفن همراه هرچه بيشتر با تلفن همراه صحبت كنند، بيشتر در معرض اشعه هايي مانند ماكروويو قرار مي گيرند. بنابراين ابتلا به انواع سرطان در اين افراد بيشتر مي شود.

هنگام صحبت‌كردن است و البته قرار دادن در كمر هم آسيب‌هاي جدي به انسان وارد مي‌كند. تلفن همراه در مواقع عدم استفاده بايد بيش از يك متر با كاربر فاصله داشته باشد، صحبت با تلفن همراه بايد در فضايي باز و در كمترين زمان مكالمه باشد.

استفاده از تلفن همراه در حالت اضطرار است نه به صورت مداوم. اگر كسي مي‌خواهد صحبت طولاني‌تر داشته باشد بايد از تلفن ثابت استفاده كند و در صورتي كه فرد در جايي هست كه تلفن ثابت وجود دارد بهتر است تلفن همراه خاموش شود. بهترين حالت در هنگام پياده‌روي هم گذاشتن تلفن همراه داخل كيف است.

دانشمندان مي گويند كه تشعشعات حاصل از تلفن همراه بر زنان باردار اثر كرده و ممكن است منجر به سقط جنين و يا نواقص جنيني در آنها شود. يكي از بدترين چيزها براي جنيني كه در شكم مادر است، امواج الكترومغناطيسي موبايل است. بدن جنين هنوز بافت خوب و كاملي را به خود نگرفته و بسيار حساس است. امواج موبايل منجر به كاهش عكس‌العمل مولكولي در بدن جنين مي‌شود.اين مسأله باعث ضعيف شدن سيستم‌هاي مختلف بدن مي‌شود كه شايد هنگامي كه فرزند به دنيا آمد در آن ديده نشود، ولي پس از سال‌ها بيماري‌هاي مختلفي خود را نشان دهند.

از طرف ديگر به آقايان توصيه مي شود كه تلفن همراه خود را روي كمربندشان كه در نزديكي سيستم توليدمثل آنها مي باشد قرار ندهند، زيرا اثرات سوء تلفن همراه بر اسپرم ها مشخص شده است.

برخي از دانشمندان نيز ارتباط مستقيم بين استفاده بيش از حد از تلفن همراه را با سرطان مغز كشف كرده اند.

بر اساس آمارهاي مختلف مشخص شده است كه يكي از علل اصلي تصادف در حين رانندگي، استفاده از تلفن همراه در حين رانندگي است، زيرا فرد تمركز خود را ازدست مي دهد و بعضا تصادف هاي غيرقابل جبران را ايجاد مي كند. بر اساس همين بي دقتي ها، در بسياري از كشورهاي جهان استفاده از تلفن هاي همراه حين رانندگي جريمه هاي سنگين را در پي دارد.

برخي افراد ترجيح مي دهند در حين رانندگي از هدست موبايل براي برقراري ارتباط با ديگران استفاده كنند، اما همين امر نيز به دليل كاهش تمركز راننده، عواقب بدي در پي دارد.

طبق تحقيقات مشخص شده است كه عملكرد مغز در موقع رانندگي در صورتي كه فرد با موبايل صحبت كند، حدود ۳۷ درصد كاهش پيدا مي كند كه بسيار حائز اهميت است .

بسياري از ضررهاي تلفن هاي همراه مشخص شده است، اما به دلايل مختلفي، از جمله منافع شركت هاي فروش تلفن هاي همراه و كارخانجات توليد كننده آن، گزارش هاي ضدونقيضي از آن به گوش مي رسد

● چند پيشنهاد براي كاهش خطرات تلفن همراه:

سازمان جهاني بهداشت اعلام كرده كه اشعه تلفن همراه، يك عامل سرطان زايي بالقوه است. بنابراين در مورد استفاده مداوم از اين دستگاه الكترونيكي بايد نگراني هايي وجود داشته باشد. اگرچه ضررهاي تلفن هاي همراه به عموم مردم گوشزد مي شود، اما واقعا نمي توان از آن استفاده نكرد. بنابراين مي توانيد با رعايت نكات زير ضررهاي آن را به حداقل برسانيد:

– حتي المقدور از ارسال پيامك به جاي صحبت كردن با گوشي تلفن همراه استفاده كنيد، زيرا اشعه هاي كمتري توليد كرده و كمتر آسيب مي رساند.

– در صورتي كه مي خواهيد از تلفن همراه استفاده كنيد، از دستگاههاي هندزفيري استفاده كنيد و از چسباندن مستقيم گوشي موبايل با سرخود خودداري كنيد.

– گوشي موبايل خود را در فاصله دوري از بدن خود قرار دهيد تا از تشعشات آن در امان باشيد.

– براي اينكه امواج تلفن همراه هنگامي كه آن را روي گوش‌تان قرار داده‌ايد مغز شما را نشانه نروند بايد آن را از سرتان دور كنيد. بهترين كار اين است كه به جاي قرار دادن تلفن همراه روي گوش‌تان از يك «هندزفري» يا «هدست» سيم دار استفاده كنيد. اين كار موجب مي‌شود امواج تلفن‌همراه به سمت مغز شما نيايند و فقط بتوانيد با هندزفري مكالمه خودتان را انجام دهيد.

– بهتر است موبايل در در هنگام خواب دور از محل استراحت قرارگرفته و يا بر روي شماره ثابت دايورت شود همچنين حالت آنتن دهي بالاي موبايل در محل سكونت يا محل كار و داشتن علائمي نظير سردرد، وزوز گوش، اضطراب، عدم كيفيت خواب خوب مثل بي خوابي يا كابوس، سوزش چشم، فشار خون بالاو يا حالت گُر گرفتگي،اضطراب و دلهره، تپش نامنظم قلب،استرس و پرخاشگري به احتمال زياد در معرض امواج قوي الكترومغناطيس قرار داشته وبهتر است نسبت به شناسايي و اندازه گيري ميزان شدت امواج الكترومغناطيس اقدام و در صورت وجود امواج آلوده بالا اقدام به رفع موج آلوده يا ايزوله كردن محيط خود در برابر امواج نمود

– امواج بالاي موبايل آسيب جدي به سلولهاي در حال شكل گيري و دي ان اي وارد مي نمايد بهتر است خانم هاي باردار در طول ايام بارداري موبايل را از خود دور نگه داشته خصوصا در هنگام زنگ خوردن موبايل يا برقرار شدن تماس كه بيشترين ميزان موج را دارا مي باشد موبايل در نزديكي بدن آنها نباشد و در ايام بارداري در مناطق كم موج شهري بوده و يا از لباسهاي محافظ ضد امواج براي خانم هاي باردار استفاده نمايند

– قرارگيري موبايل بر روي قلب باعث ايجاد اختلال و بي نظمي در ضربان قلب شده و در بلند مدت مي تواند اثرات مخربي بر نظم قلب به جا بگذارد بهتر است موبايل با فاصله از بدن قرار گرفته و با اعضاء اصلي بدن نظير قلب ، سر و اندام پايين تنه فاصله داشته باشد همچنين زنگ خوردن موبايل در نزديكي كارتهاي اعتباري مغناطيسي نيز مي تواند باعث اختلال در كارايي آنان گردد.

– اتصال به اينترنت موبايل ،امواج الكترومغناطيسي را چندين برابر مي كند بهتر است در موارد ضروري از اينترنت آن استفاده شده و بعد از استفاده در حالت خاموش قرارگرفته و يا بهتر است در مواقع لزوم از وايفاي موبايل بجاي اينترنت سيم كارت استفاده گردد

– جهت برقراري ارتباط موبايل در حال حركت به دليل نوسانات ميزان شدت امواج نياز به ارسال و دريافت امواج بيشتري بوده و امواج موبايل در حال حركت به ميزان چند برابر آلودگي موجي توليد نموده همچنين به دليل وجود ديواره هاي فلزي در خودرو امواج در داخل خودرو محبوث و حالت انعكاسي پيدا نموده و باعث جذب و نفوذ بيشتر امواج و آسيب به بدن مي گردند همچنين استفاده طولاني مدت موبايل در حال رانندگي مي تواند باعث بروز سردرد و سرگيجه نموده و باعث اختلال در هوشياري و واكنش سريع راننده گردد.

– بهتر است تلفن همراه را در جيب شلوارتان قرار ندهيد چون بافت‌هاي بخش پاييني بدن بيشتر از بافت‌هاي سر و صورت، اشعه‌هاي مضر تلفن همراه را جذب كرده و آسيب مي‌بينند. نتايج يك مطالعه نشان مي‌دهد مرداني كه تلفن همراه را در جيب شلوارشان قرار مي‌دهند تعداد اسپرم‌هايشان ۳۰درصد كاهش پيدا مي‌كند.

– بهترين راهكار اين است كه مدت زمان تماس و مكالمه با تلفن همراه‌تان را كاهش دهيد. مطالعات نشان مي‌دهد كه اگر شما بيش از دو دقيقه با تلفن همراه صحبت كنيد، امواج مغزي شما تحت تاثير امواج تلفن همراه قرار مي‌گيرد.

– حدود ۶۵ درصد از بزرگسالان گوشي‌هاي تلفن همراه خود را نيز همراه با خود به بستر مي‌برند كه اين كار از نظر بهداشتي و حفظ سلامت زيانبار است.

– در حالت آنتن دهي بالاي موبايل در محل سكونت يا محل كار و داشتن علائمي نظير سردرد، وزوز گوش، اضطراب، عدم كيفيت خواب خوب مثل بي خوابي يا كابوس، سوزش چشم ، فشار خون بالا و يا حالت گر گرفتگي، اضطراب و دلهره، تپش نامنظم قلب، استرس و پرخاشگري به احتمال زياد در معرض امواج قوي الكترومغناطيس قرار داريد.

– موارد بسيار زيادي از انفجار خودروهاي در حال سوختگيري، به دليل استفاده از موبايل در جايگاه سوخت بوده كه پرتوها با ايجاد جرقه در محل بخارهاي بنزين، باعث انفجار و شعله وري محل گرديدند. پس هنگام استفاده از پمپ بنزين، استفاده از موبايل را فراموش كنيد.

كاهش مضرات استفاده از تلفن همراه

كاهش مضرات استفاده از تلفن همراه


برچسب: كاهش مضرات استفاده از تلفن همراه،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲ شهريور ۱۳۹۶ساعت: ۱۲:۵۱:۵۳ توسط:حميد موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :